Terug naar overzicht

wo 23 mrt

Ulrike Quade Company presents Future Stages

Aanvang
20:00
Dit programma heeft al plaatsgevonden

Ticketprijs is inclusief een drankje

Hoe kunnen de podiumkunsten en technologie op een vernieuwende manier samenwerken? In gesprek met professionals en ervaringsdeskundigen neemt de Ulrike Quade Company kennis uit de praktijk onder de loep. In een serie van drie meetings wordt telkens een andere kant belicht van de kruisbestuiving tussen podiumkunsten en technologie.

Steeds meer (theater)makers, gezelschappen en wetenschappers onderzoeken op welke manier de samenwerking tussen theater en nieuwe technologieën eruit zou kunnen zien. Future Stages bundelt de kennis uit het werkveld en laat kenners en kunners met elkaar in gesprek gaan.

In de eerste editie van Future Stages staat het maakproces centraal. Hoe kunnen theatrale en technologische processen zo vruchtbaar mogelijk in elkaar grijpen? Hoe vinden theatermakers en technologische samenwerkingspartners een common language? Wat is het belang van materieel experiment, wat kan je in het theater met prototypes? En misschien wel het belangrijkst; hoe zorg je er voor dat je speelruimte behoudt tijdens je maakproces? Drie makers geven een inkijkje in hun processen. Ze bespreken wat er goed ging, maar ook wat mis ging en welke lessen daaruit te trekken zijn. Samen met een panel van gevestigde makers en denkers, maar ook in gesprek met publiek, gaan ze op zoek naar manieren om theatrale maakprocessen te herzien ten behoeve van de technologie.

Fresh practices worden gedeeld door o.a. Bram Ellens (beeldende kunst, beweging en robotica) en Celine Daemen (opera en VR). Het panel bestaat uit makers en denkers met een voorliefde voor nieuwe technologie, waaronder Ulrike Quade en Joris Weijdom. De avond wordt gemodereerd door Marijke Hessels, tech dramaturg bij de Ulrike Quade Company.

Dit is de eerste editie in een serie van 3 gesprekken. Benieuwd naar de hele reeks, koop dan een passe partout.

Algemeen

Future Stages is een serie talkshows waarin het  snijvlak tussen nieuwe technologie en podiumkunsten wordt onderzocht. In gesprek met professionals en ervaringsdeskundigen zal de Ulrike Quade Company kennis uit de praktijk onder de loep nemen. In deze drie meetings wordt telkens een andere kant belicht van de kruisbestuiving tussen podiumkunsten en technologie.

Lab 2 – 20 april: Technologie in theater – Een verbeelding van de Toekomst:

Hoe houdt theater zich bezig met toekomstbeelden en waarheidsbeleving? 

Lab 3 – 11 mei: Theater over technologie

Vanuit welk perspectief op technologie spreek je? Over overschatting van technologie en onderschatting van de mens.

Makers

Bram Ellens

Bram Ellens werd geboren in 1978 en is een Jekyll and Hyde pur sang. Na een turbulente internationale carrière van tien jaar als internetondernemer, besloot hij in 2015 een carrièreswitch te maken en ging hij aan de slag als kunstenaar. Door zelfstudie en ondersteund door een groep mentoren ontwikkelde Bram zich tot autonoom kunstenaar.

Celine Daemen

Celine Daemen is regisseur van transdisciplinair werk. Haar werk is te situeren op het snijvlak tussen theater, muziek, beeldende kunst en technologie. Ze combineert die disciplines o.a. in Virtual Reality opera’s. Celine studeerde in 2018 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. In datzelfde jaar ontving ze de Hustinx Stimuleringsprijs voor haar eerste VR-project ‘De Opera van de Vallende Mens’. In 2021 werd Celine gehonoreerd voor de Nieuwe Makersregeling van Fonds podiumkunsten, waarin beginnend talent de mogelijkheid krijgt om zich gedurende een twee jarig traject te ontwikkelen. In het kader daarvan produceert Celine in samenwerking met o.a. Silbersee , productiehuis voor onorthodoxe opera en muziektheater, twee Virtual Reality opera’s en doet zij onderzoek naar de fysicaliteit van de virtuele ruimte.

Simon Boer

Simon Boer (1994) is in 2018 als acteur afgestudeerd aan de Arnhemse Toneelschool. Zijn werk als (theater)maker kenmerkt zich door een sterke interdisciplinariteit, vanuit de artistieke overtuiging dat beheersing van meerdere vakgebieden nieuwe en betekenisvolle combinaties op kan leveren. Naast acteur is Simon onder andere vormgever en computerprogrammeur. Vanuit die gecombineerde expertise doet hij onderzoek op het grensvlak tussen theater en cutting edge technologie zoals AI en 3D-printers: niet vanaf de zijlijn, maar met beide benen stevig in de materie en nauwkeurig op de hoogte van wat er als combinatie (on)mogelijk zou kunnen zijn.

Panelleden

Nienke Rooijakkers 

Nienke Rooijakkers is regisseur, dramaturg en tekstschrijver. Samen met Pol Eggermont coördineert ze het Performance Technology Lab – nomadische werkplaats voor podiumkunstenaars die technologie inpassen in hun dramatisch universum. Daarnaast is ze educatiemanager bij Cinedans, internationaal platform voor dansfilm. Voor Cinedans organiseert ze onder meer het VRLab. Voor beide organisaties is ze (soms minder, soms meer) betrokken bij het tot stand komen en aanscherpen van artistieke concepten.

Joris Weijdom

Joris Weijdom is onderzoeker en ontwerper van mixed-reality-ervaringen, met een focus op interdisciplinaire creatieve processen en performativiteit. Hij toonde een locatie specifieke performatieve MR-installatie op de Prague Quadrennial 2019, werkte samen met GobSquad voor hun nieuwste productie. Daarnaast is hij als technisch dramaturg betrokken bij vele andere interdisciplinaire projecten.

Marcel Roijaards

Marcel Roijaards (Den Haag, 1966) volgde de toneelopleiding ‘Studio Herman Teirlinck’ in  Antwerpen. Voordat hij begon met schrijven, speelde hij bij gezelschappen als ‘t  Gebroed, Toneelgroep De Appel en het RO theater. Marcel schrijft voor uiteenlopende disciplines. Zijn jeugdroman Rebel met Vleugels (2012), een  moderne versie van het Icarus verhaal werd uitgegeven door Querido. Voor film schreef hij diverse scenario’s waaronder Broers (2017) en het met een Gouden Kalf bekroonde Sevilla (2012). Voor theater schreef hij diverse teksten, waaronder voor de Ulrike  Quade Company het libretto van de robot opera Dorian Gray en Technostalgia. Hij werkte afgelopen jaar als schrijver en regisseur mee aan ‘Next Space Rebels’ van kunstenaar Floris Kaayk, een game waarin de speler zelfgebouwde raketten met satellieten lanceert en tegelijkertijd de reële zorgen  worden blootgelegd over een meer en meer gereguleerd internet.

Algemeen

Future Stages maakt deel uit van het innovatietraject van de Ulrike Quade Company en is mede tot stand gekomen door Acting Like A Robot. Dit is een meerjarig onderzoek over het gebruik van (sociale) robotica, de impact hiervan op de samenleving en wat een wisselwerking met theater hiervoor kan opleveren. Acting Like A Robot is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Ulrike Quade Company.