Terug naar overzicht

wo 20 apr

Ulrike Quade Company presents Future Stages #2

Aanvang
20:00
Dit programma heeft al plaatsgevonden

Meld je aan via: Koop tickets

Hoe kunnen de podiumkunsten en technologie op een vernieuwende manier samenwerken? In gesprek met professionals en ervaringsdeskundigen neemt de Ulrike Quade Company kennis uit de praktijk onder de loep. In een serie van drie meetings wordt telkens een andere kant belicht van de kruisbestuiving tussen podiumkunsten en technologie.

Steeds meer (theater)makers, gezelschappen en wetenschappers onderzoeken op welke manier de samenwerking tussen theater en nieuwe technologieën eruit zou kunnen zien. Future Stages bundelt de kennis uit het werkveld en laat kenners en kunners met elkaar in gesprek gaan.

In deze tweede editie gaan we op zoek naar hoe de podiumkunsten een rol kunnen spelen in het verbeelden van de toekomst. De toekomst die gevat wordt door kunst is een bekend fenomeen. Zo kan je denken aan science fiction films waarin een mogelijke samenwerking met robots wordt geportretteerd of aan games die je een wereld laten verkennen waarin kernenergie een grotere maar ook fatale rol heeft gespeeld dan in de realiteit. Zo kunnen de kunsten speculeren over hoe de toekomst eruit kan gaan zien. Niet alleen om de fantasie te prikkelen, maar ook om een gesprek in gang te zetten. Hoe willen we eigenlijk dat die toekomst eruit ziet? Welke rol willen we dat technologie daar in speelt? Wat betekenen vooral technologische veranderingen voor de mens, de wereld, maar ook voor de kunsten en voor het theater zelf? Hoe kunnen podiumkunsten een passend medium zijn om het over de toekomst te hebben? Tijdens deze sessie verkennen we hoe speculatieve fictie invloed heeft op de echte wereld, en hoe dit in door theater en performance kan worden omarmd. 

De avond bestaat uit een aantal korte talks en een panelgesprek waar veel ruimte is voor vragen en inbreng van het publiek. Dr. Dan Hassler-Forest (Universiteit Utrecht) schetst context rondom speculatieve fictie, Arjon Dunnewind (IMPAKT) licht toe hoe IMPAKT woord en beeld aan technologische en maatschappelijke ontwikkeling probeert te geven door middel van kunst en media, Davy Pieters vertelt aan de hand van haar nieuwe serie voorstellingen hoe zij het gesprek over de toekomst in haar werk een plek geeft. De eerste hiervan, CRISPR, is vorige maand in premiere gegaan. Tenslotte reflecteert Nineties Productions op hun experimenten rondom de toekomst van het theater zelf in relatie tot technologie.

Algemeen

Future Stages is een serie talkshows waarin het  snijvlak tussen nieuwe technologie en podiumkunsten wordt onderzocht. In gesprek met professionals en ervaringsdeskundigen zal de Ulrike Quade Company kennis uit de praktijk onder de loep nemen. In deze drie meetings wordt telkens een andere kant belicht van de kruisbestuiving tussen podiumkunsten en technologie.

Lab 3 – 11 mei: Theater over technologie

Vanuit welk perspectief op technologie spreek je? Over overschatting van technologie en onderschatting van de mens.

Sprekers

Dan Hassler-Forest

Dan Hassler-Forest werkt als universitair docent bij het departement Media- en Cultuurwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Daar geeft hij onderwijs over de dynamische raakvlakken tussen media, politiek, en maatschappij. Daarnaast geeft hij regelmatig publieke lezingen over filmcultuur, mediaverandering, en populaire cultuur. In de loop van de jaren heeft hij veel boeken en artikelen geschreven over onderwerpen die voortkomen uit zijn onderzoeksinteresses, met een speciale nadruk op de rol die sciencefiction speelt in onze collectieve verbeelding. Zijn nieuwste boek Janelle Monáe’s Queer Afrofuturism (Rutgers University Press) gaat over de inspirerende manier waarop deze artiest creativiteit en activisme met elkaar verbindt.

Arjon Dunnewind

Arjon Dunnewind is directeur van IMPAKT (Festival en Centrum voor mediacultuur) in Utrecht. Hij kan genieten van constructieve controverse, en ziet kunst als het essentiële waarschuwingsmechanisme van onze huidige media-gedreven maatschappij. Dunnewind studeerde Fine Arts en Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht van 1985 tot 1991. In 1988 organiseerde hij de eerste editie van het IMPAKT Festival en in 1993 zette hij de stichting IMPAKT op. Dunnewind heeft exposities en programma’s gecureerd voor onder andere Museo de Bellas Artes in Buenos Aires, de NCCA in Moskou, RURU Gallery in Jakarta, transmediale in Berlijn en Art Electronica Linz.

Anne Maike Mertens (Nineties Productions)

Anne Maike Mertens (1984) begon na haar afstuderen als theatermaker collectief Nineties Productions. Een nomadisch collectief dat iconen, subculturen en tijdsgeesten onder de loep neemt en plaatst in de tijd waarin we nu leven. Nineties Productions maakt geëngageerde muzikale voorstellingen die veelal op locatie spelen. In 2017 won Nineties de BNG nieuwe makers prijs met de voorstelling Untitled, 2017, en in 2019 de publieksprijs met Merkel. In seizoen 2021 ontwikkelde ze het digitale online theater platform Nineties Lab en zette ze met regie voor Untitled_2021 een bijzondere online voorstelling neer over het afscheid van het exceptionalisme van de mens. 

Davy Pieters

De voorstellingen van Davy Pieters zijn onderzoeken naar de toekomstige mens en de manier waarop deze beïnvloed wordt door technologische ontwikkelingen en beeldcultuur. Haar voorstellingen kenmerken zich door een sterke beeldende, fysieke en filmische stijl. Bij Theater Rotterdam maakte Davy Pieters o.a. The unpleasant surprise en How to build a universe. De eerste voorstelling werd in 2018, samen met How did I die, geselecteerd voor de Biënnale van Venetië. How to build a universe werd in 2019 bekroond met de VSCD Mimeprijs. In juni 2021 ging DO NOT LOOK BACK WITH REGRET in première, deze voorstelling werd genomineerd voor de VSCD Mimeprijs. Haar meest recente werk is CRISPR (2022).

Davy vormt samen met Nastaran Razawi Khorasani het makersduo Kobe. Samen maken zij interdisciplinair werk voor de meest uiteenlopende scènes.