Terug naar overzicht

ma 13 mrt

Film White Balls on Walls + after talk

Zaal open
19:00
Aanvang
20:00
Dit programma heeft al plaatsgevonden

Ticketprijs is inclusief een drankje

Filmvertoning: White Balls on Walls & after talk met museum professionals.

De leus ‘Meet The Icons of Modern Art’ wordt van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat? Toen Sarah Vos in 2019 begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen, stelde het museum vast in een 0-meting. Touria Meliani, de Amsterdamse wethouder van cultuur, ondersteunt musea in het maken van een vierjarig kunstenplan waar inclusie een belangrijk onderdeel van uitmaakt: ‘Elke culturele instelling die structurele subsidie wenst te ontvangen van deze stad, zal zich moeten verhouden tot alle mensen in deze stad’, aldus Meliani. 

Het doel van het Stedelijk Museum is meer diversiteit in de collectie en het personeelsbestand. Via een kijkje achter de schermen laat deze documentaire zien hoe dit proces verloopt en welke vragen het oproept. White Balls on Walls is een tijdsdocument dat de worsteling weergeeft die veel Nederlandse instellingen en bedrijven momenteel doormaken.

Na de vertoning van de documentaire zal er een nagesprek plaats vinden met museum professionals over deze zoektocht en wat het betekent voor hun werk. In dit panel staat de expertise van professionals in de culturele sector centraal die veelal is of werkt met de doelgroep die het Stedelijk Museum probeert aan te trekken.

“Een verrassend openhartig verslag van de pogingen van het museum om zowel de collectie als het personeelsbestand diverser en inclusiever te maken. Vos mocht vanaf december 2019, na het aantreden van directeur Rein Wolfs, achter de schermen meekijken. Op dat moment is de kunst in het museum voor meer dan 90 procent gemaakt door witte mannen, en daar moet verandering in komen. Als eerste verdwijnt de tekst ‘Meet the icons of modern art’ van de gevel. Want wie zijn die iconen, en wie heeft dat eigenlijk bepaald? Ook de blik op het verleden verandert. Mag een kunstwerk nog De prostituees heten als we het tegenwoordig liever over sekswerkers hebben? White Balls on Walls observeert zorgvuldig de ambities en valkuilen van het veranderproces en geeft daarmee een fascinerend, heerlijk ongemakkelijk tijdsbeeld.

– Volkskrant

Martin van Engel | Moderator & expert diversiteit & inclusie

Martin van Engel is expert op het gebied van diversiteit en inclusie. Als adviseur diversiteit en inclusie zet hij impact onderzoek en inclusie programma’s op voor onder andere Eurosonic Noorderslag, Amsterdam Museum en Gemeente Zaanstad. Ook initieert hij zelf projecten. Zo is hij medeoprichter van Matapica, een incubator programma waarin ondernemers van kleur worden gekoppeld aan investeerders. Daarnaast ontwikkelt hij een opleidingstraject voor bicultureel management.

Uriël Matahelumual | Filmmaker

Uriël is filmmaker, met zijn eigen bedrijf Fisuals analyseert hij merken en bedenkt hij video campagnes om de positie en merkbeleving van bedrijven te versterken. Daarnaast is hij docent en geeft hij driedaagse filmworkshops aan asielzoekers door heel het land, zij bedenken zelf het verhaal en de film en hij begeleidt ze in de uitvoering. Hierin staat de samenwerking centraal en het toepassen van de Nederlandse taal.

Ook begeleidt hij jongeren via platform MovieZone, gelieerd aan Eye Filmmuseum, om een campagne film te maken. Bij het begeleiden geeft hij ze tips en tricks om het filmmaken te professionaliseren, hierin staat het kritisch denken centraal. Vanuit zijn expertise zal hij een kritische bijdrage leveren aan het ontleden van de documentaire.

Naema Abdi | Museologe, schrijver, onderzoeker & fondsenwerver

Naema is museologe, schrijver en doet kritisch & dekoloniaal onderzoek, daarnaast is ze werkzaam als fondsenwerver binnen de kunst & cultuursector. Haar meest recente onderzoek ging over het Nationale Geschiedenis Canon; waarbij ze een vergelijkende analyse maakte over hoe er geschreven is over het Nederlandse koloniale verleden & migratiegeschiedenissen in de Canon van 2006 & 2020 en verbond dit aan verschillende maatschappelijk discoursen over het Nederlands koloniaal & slavernij verleden die plaats vonden in de politiek, door activisme, in de museale sector en in de media.

Lema Salah | historicus en DEI-expert

Lema Salah is historicus en DEI-expert. Momenteel is zij als PhD-kandidaat verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen waar ze onderzoek doet naar inclusief leiderschap en organisatiecultuur. Tevens is zij programmamaker en moderator. In deze functies probeert zij de academische wereld en de cultuursector dichter bij elkaar te brengen. Vraagstukken omtrent inclusieve organisaties binnen verschillende werkvelden en maatschappelijke thematiek liggen hierbij ten grondslag.

Guinevere Ras | Expert meerstemmigheid & curator

Guinevere Ras is freelance expert meerstemmigheid en curator bij het Nederlands Fotomuseum. Guinevere richt zich op het dekoloniseren van de narratieve ruimte met tentoonstellingen die het dominante westerse narratief bevragen en aanvullen. Recent was zij betrokken bij de totstandkoming van de Eregalerij van de Nederlandse Fotografie (2021), Verbeelding (2022) en Out of this world (2023). Voorheen werkte zij mee aan de wisselvitrine in de tentoonstelling Heden van het Slavernijverleden (Tropenmuseum 2018) en aan de tentoonstelling Helende Kracht/Healing Power (Museum Volkenkunde 2019). Via haar onderneming Museale Meerstemmigheid stimuleert zij inclusiviteit in de culturele sector. Zij schreef o.a. mee aan de Handreiking onderzoek naar sporen van slavernij en het koloniale verleden in de collectieregistratie (2021), gepubliceerd door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.