Felix College N°8: keuzes voor je toekomstige ik
Prijzen zijn incl. diner en drankje
Slimmer worden terwijl je eet: dat kan tijdens het Felix College. Na een heerlijke aanschuifmaaltijd neemt een promovendus ons mee in diens obsessieonderzoek. Dit keer met Esther Mertens over immersieve VR en apps.
Elk jaar bij de jaarwisseling is het weer raak: goede voornemens worden uitgesproken. Meer sporten, op tijd naar bed, stoppen met roken. Ondanks dat de doelen duidelijk zijn, is het voor velen toch vaak lastig om deze doelen te halen.
Vaak komt er iets tussendoor wat leuker is of op dat moment belangrijk voelt. Dat maakt het verleidelijk om beslissingen te maken die op de korte termijn goed uitpakken, maar op de lange termijn mogelijk minder verstandig zijn. Wegen onze behoeftes in het hier-en-nu zwaarder dan onze behoeftes in de toekomst?
Focus op de lange termijn resulteert vaak in positief gedrag zoals meer zelfvertrouwen en beter plannen. Maar hoe zorgen we dat mensen meer toekomst gericht gaan denken? Met deze vraag zijn onderzoekers van het FutureU project bezig. Ze moedigen mensen aan om na te denken over hun toekomst en wie zij in de toekomst willen zijn met hulp van technologie. Door mensen een kijkje te laten nemen in de toekomst zou men zich meer bewust kunnen worden van de lange termijn gevolgen van keuzes in het hier en nu.
In dit Felix College zal Esther Mertens vertellen hoe zij via een smartphone app en immersieve Virtual Reality mensen in contact brengt met hun ‘toekomstige zelf’ en laat ontdekken wie ze later kunnen zijn.
Felix College N°8 is onderdeel van Felix Fridays. Je kunt je avond gezellig afsluiten met een DJ & drinks naborrel in onze Husly lounge.
Esther Mertens | Researcher FutureU
Esther Mertens heeft zowel de onderzoeksmaster Development and Socialization in Childhood and Adolescence als de klinische master Orthopedagogiek (Cum Laude) aan de Universiteit Utrecht afgerond. In 2021 heeft ze ook haar PhD aan de Universiteit Utrecht afgerond waarvoor ze een grootschalig onderzoek heeft uitgevoerd naar de effectiviteit en componenten van schoolinterventies. Sinds 2021 werkt ze als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden bij het FutureU project. Binnen dit project draagt ze bij aan interventie ontwikkeling, technologische toepassingen, het opzetten van (grootschalige) studies en begeleiding van PhD kandidaten en stagiaires. In haar onderzoek staat praktijkgericht onderzoek centraal waarin ze zich richt op individuele ontwikkelingen en verschillen. Ze heeft een speciale interesse in interventie componenten en technologische toepassingen binnen interventies.