Buy ticket

Terug naar overzicht

do 27 mei

Culturele Business Dag #4

Aanvang
10:30 tot 11:30 UUR
Standaard prijs
Gratis
Prijs inclusief korting
Gratis

Onder druk wordt alles vloeibaar

Klik op ‘KOOP TICKETS’ en krijg de link voor de online talkshow in je mail.

Soms zorgt een crisis ervoor dat veranderingen wél snel doorgevoerd kunnen worden. Tijdens deze online talkshow onderzoeken we hoe bestuurders en toezichthouders deze ontwikkelingen kunnen omvormen tot een lange termijn strategie.

Waar projecten, dossiers of vraagstukken in reguliere tijden lang op de plank konden blijven liggen, kan er in crisistijd in korte tijd een heleboel. De druk staat op de ketel, wat er voor zorgt dat organisaties elkaar sneller vinden, nieuw publiek wordt aangeboord, een vlucht wordt genomen in digitalisering of nieuwe werkwijzen worden ontwikkeld. Tijdens deze editie van de Culturele Business Dag onderzoeken we hoe bestuurders en toezichthouders deze ontwikkelingen, die zijn ontstaan onder grote druk, kunnen omvormen tot een lange termijn strategie. Wat nemen zij mee uit de crisis? Hoe bedden ze dat in na de crisis? En welke stappen moeten nu worden gezet om tot een lange termijn strategie te komen?

Tijdens dit dynamische, online programma van een uur spreken onze gasten over hun kennis en ervaringen. Wat ging er goed? Wat ging er fout? Wat hebben ze geleerd? Wat kunnen de culturele sector en creatieve industrie leren van het bedrijfsleven, en andersom? En bovenal krijgen we inzicht in hoe je van korte termijn opereren in een crisissituatie, naar toekomstbestendig besturen kan buigen.

Geïnteresseerd?
Klik op KOOP TICKETS en ontvang de link voor de talkshow in je mail.

programma

We starten met een interview met Marry de Gaay Fortman, partner en advocaat bij Houthoff. Zij deelt haar ervaring en kennis als het gaat om besturen en toezichthouden wanneer de druk groot is, zowel in het bedrijfsleven als in de culturele sector. Zo is zij onder andere voorzitter van de Raad van Toezicht bij International Theatre Amsterdam waarvan de livestreams voorbeeldstellend zijn. Gaan zij met deze ‘derde zaal’ door en hoe wordt deze afweging gemaakt? Daarnaast pleit ze voor een maatschappelijke herstart vanwege de coronacrisis, we horen wat we volgens Marry aan bestuurlijke lessen kunnen achterlaten en wat we meenemen in deze herstart.

Daarna duiken we in de casus van TivoliVredenburg samen met algemeen directeur Jeroen Bartelse en voorzitter Raad van Toezicht Lennart van der Meulen. Onlangs kwam Jeroen Bartelse zijn boek OFF/ON uit, waarin hij de transformatie beschrijft van een culturele organisatie met 1,2 miljoen bezoekers per jaar naar een nieuwe realiteit waar maar 30 personen in een grote zaal mochten. We horen hoe zowel de directeur als bestuurder hebben geopereerd onder grote druk en welke zaken vloeibaar zijn geworden. Hebben deze nieuwe inzichten en ontwikkelingen ook voor een fundamentele verandering gezorgd? 

Heleen Rouw (directeur Cinekid) en Marjan van der Haar (zakelijk directeur IFFR) stonden afgelopen jaar voor een opgave: hoe kunnen we in een tijd waar 1,5 meter afstand de regel is, filmliefhebbers toch een goede filmfestival-ervaring bieden? Ze sloten, samen met NFF en IDFA, de handen ineen en stampten in korte tijd een online platform uit de grond waar een volledig festivalprogramma te volgen is in een doorlopende stream. We horen hoe de samenwerking tot stand kwam, waar het schuurde, wat ging er goed en welke lessen nemen ze mee? En krijgen we antwoord op de vraag of de twee directeuren het platform zien als dé toekomst. 

Denise de Boer startte precies vorig jaar haar nieuwe baan: ze ging op missie om als kwartiermaker een nieuw museum op te richten in Almere. Hoe ze dat heeft ervaren in een jaar van crisis licht ze toe aan de hand van een kunstwerk uit de ABN AMRO kunstcollectie. 

Abdelkader Benali (schrijver en theatermaker) sluit het programma af met een reflectie op wat afgelopen uur de revue is gepasseerd.

sprekers en gasten

Marry de Gaay Fortman

Marry de Gaay Fortman is partner bij Houthoff, trusted boardroom advisor en betrokken bij publiek-private reguleringsvraagstukken en gespecialiseerd in (corporate) governance.  Zij combineert haar advocatenpraktijk met non-executive bestuursrollen, onder meer als commissaris bij De Nederlandsche Bank en voorzitter van Internationaal Theater Amsterdam en van International Documentary Filmfestival Amsterdam en maakt deel uit van de Raad van Toezicht van DutchCulture. 
In 2018 schreef Marry het boek ‘Verdrink geen dooie eend. De kunst van beminnelijke doeltreffendheid’. De belangrijkste les: verspil geen energie aan negatieve situaties of dwarsliggers – ‘dooie eenden’ – en onderschat nooit de kracht van beminnelijkheid.

Lennart van der Meulen

Lennart van der Meulen is met veel plezier directeur van de VPRO, kijkt bij TivoliVredenburg op afstand mee met de voor- en tegenspoed van het meeste succesvolle muziekgebouw van Nederland, buigt zich over coproductie van drama en documentaires bij het CoBO, verdiept zich in het wel en wee van de media- en cultuursector, is nooit te beroerd om zijn licht te laten schijnen en blaast graag een deuntje mee. Hij is inmiddels wat coronamoe en veel beperkingen zat, vertrouwt op een slimme versoepeling van de lockdown en blijft optimistisch over nieuwe perspectieven en kansen na de pandemie.

Jeroen Bartelse

Jeroen Bartelse is algemeen directeur van TivoliVredenburg. Van huis uit is Jeroen bestuurskundige en promoveerde hij op een proefschrift over hogeronderwijsbeleid. Zijn onderzoek bracht hem aan universiteiten in verre windstreken als Zuid-Afrika en Mozambique. Later boog hij zich voor de Vereniging van Universiteiten over de invoering van het bachelor-masterstelsel in Nederland en ging als directeur Kennis en Innovatie aan de slag voor het Ministerie van OCW en Economische Zaken. Zijn liefde voor cultuur bracht hem in 2011 naar de Raad voor Cultuur waar hij de scepter zwaaide over het adviesorgaan van regering en parlement op het gebied van cultuur en media. In 2018 maakte hij de overstap naar TivoliVredenburg, het veelzijdige muziek- en cultuurgebouw in het hart van Utrecht. Sinds het hele land in lockdown ging vanwege corona, is hij ook lid van de Taskforce Culturele en Creatieve sector. 

Marjan van der Haar

Marjan van der Haar is sinds oktober 2018 de zakelijk directeur van IFFR. Van der Haar is een ervaren professional die na haar studie theaterwetenschappen, film en televisie en cultureel management in Utrecht, in 1991 haar carrière bij de programma-afdeling van IFFR begon. Daarna werkte zij lange tijd als General Manager bij Fortissimo Films, international sales agent van arthouse films en vervolgde haar carrière als directeur van de belangenvereniging Film Producers Netherlands (FPN). Samen met Vanja Kaludjercic vormt zij bestuur en directie van IFFR.

Heleen Rouw

Heleen Rouw is directeur van Cinekid, het grootste kinderfilm- en mediafestival ter wereld.Heleen is een ervaren strategisch manager die in de film-, en mediawereld diverse verander trajecten begeleidde, zoals de herpositionering van de fusie-omroep AVROTROS. Ze begon haar carrièrein de filmwereld, als marketing director bij onder andere filmdistributeur Warner Bros en associate producer bij The Discovery of Heaven. Ze werkte daarna 5 jaar bij ARTIS, waar zij Commercieel & Inhoudelijk Manager was. Sinds januari 2020 is zij terug in de mediawereld en de directeur van Cinekid.

fotograaf: Nosh Neneh

Denise de Boer

Denise de Boer werkt sinds een jaar als kwartiermaker voor de gemeente Almere. Als kwartiermaker onderzoekt zij de mogelijkheden van een nieuwe museale voorziening voor grootschalige hedendaagse kunst in Almere en geeft zij het zowel zakelijk als inhoudelijk verder vorm. De komende jaren wordt een pilot uitgerold om het vernieuwende museumconcept te toetsen en te valideren. Het nieuwe museum is een belangrijk onderdeel van de kwalitatieve groeiopgave van Almere. Hiervoor werkte Denise als zakelijk adjunct-directeur bij het Frans Hals Museum en als Hoofd fondsenwerving & sponsoring bij het Amsterdam Museum. Denise studeerde bedrijfseconomie (Finance), kunstgeschiedenis en museumstudies aan de Universiteit van Amsterdam.

Clayde Menso

Het webinar wordt gemodereerd door Clayde Menso.
 
Clayde Menso is algemeen directeur van Amerpodia B.V. en toezichthouder bij o.a. Nationaal Theater en Amsterdamse Hogeschool voor de Kunst. Voorheen was hij directeur-bestuurder van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en programmamanager Cultuur bij Stichting DOEN.

Abdelkader Benali

Het programma wordt afgesloten met de reflectie van Abdelkader Benali.

Abdelkader Benali is schrijver en programmamaker. Voor zijn verdiensten voor het enthousiasmeren van jonge mensen voor de literatuur werd hij onderscheiden met de Gouden Ganzenveer 2020.

De Culturele Business Dag wordt mogelijk gemaakt door ABN AMRO, Marc Noyons & Partners, Cultuur+Ondernemen en Felix Meritis.