Terug naar overzicht

do 7 okt

Culturele Business Dag #5

Aanvang
11:00 tot 12:00 UUR
Dit programma heeft al plaatsgevonden

Inclusiviteit: De inhaalslag

Klik op KOOP TICKETS en krijg de link om mee te kijken in je mail.

Diversiteit en inclusiviteit zijn termen die niet meer weg te denken zijn uit visies en plannen van organisaties en bedrijven. Maar hoe maak je van inclusiviteit niet een eenmalige actie, maar leidt dit tot een nieuwe en fundamentele stap in de ontwikkeling van je organisatie?

Kijk mee met de livestream:

Diversiteit en inclusiviteit, geen directie of Raad van Toezicht heeft er niet over nagedacht. Niet zelden onder druk van Black Lives Matter en de #MeToo beweging. Hoe maken we de organisatie diverser, hoe programmeren we inclusiever, hoe bereiken we een diverser publiek? We hebben gerealiseerd dat het simpelweg onhoudbaar is om de noodzaak van diversiteit in een organisatie te negeren. Tijdens deze Culturele Business Dag  onderzoeken we hoe we tot structurele inclusie kunnen komen in de kunst- en cultuursector en het bedrijfsleven. Hoe maken we die broodnodige radicale versnelling zodat gelijke kansen de maatstaf wordt en we de waarde zien van een complete afspiegeling van de samenleving?

Tijdens dit dynamische programma van een uur spreken onze gasten uit de cultuursector en bedrijfsleven over hun kennis en ervaring om deze sectoren inclusiever te maken. 

We bespreken onder andere over hoe je als organisatie van een projectmatige aanpak naar een vanzelfsprekend doorlopend inclusiviteitsbeleid kan buigen. En hoe diversiteit en inclusie niet slechts bij de HR-afdeling wordt ondergebracht, maar wezenlijk onderdeel wordt van de organisatie. Verwacht een programma waar we beslissingsmakers praktische hulpmiddelen bieden om systemische verandering te bewerkstelligen.

programma

We starten met een keynote van David Pollard van Workplace Pride. Als mede-oprichter en directeur van deze NGO vertegenwoordigt hij de LGBTIQ+ netwerken van bedrijven als Unilever, Shell, Ikea, ABN AMRO en Microsoft. Met decennia lange ervaring deelt hij ons de successen en de missers tijdens zijn missie om inclusiviteit op de werkvloer hoog op de agenda te krijgen.

We spreken vervolgens met Janpier Brands, algemeen directeur van Worm in Rotterdam, en Chantelle Rodgers, directeur Music Matters. Onlangs presenteerden zij samen met vijf andere culturele organisaties uit Rotterdam het manifest Cultuur/Inclusief waarmee ze institutioneel racisme in de Rotterdamse culturele sector willen aanpakken. We gaan in gesprek over de totstandkoming van het manifest en belangrijker nog, welke acties op stapel staan om hun doel te bereiken. 

Kunstenaar en curator Raul Balai, aka el bastardo, selecteert een werk uit de ABN AMRO kunstcollectie om zijn persoonlijke perspectief te geven op inclusiviteit. Verwacht een betoog over hybriditeit, uitwisselingen en transformaties. 

Het Van Abbemuseum opent vanaf september hun nieuwe collectiepresentatie Dwarsverbanden. Een multizintuigelijke ervaring met onder andere teksten in braille, geurinterpretaties, voeltekeningen en sound scapes met als doel om de kunstwerken toegankelijk te maken voor een grote diversiteit aan bezoekers. Marleen Hartjes, projectleider bij het Van Abbemuseum, houdt zich al 14 jaar bezig met het breed toegankelijk maken van het museum. We horen welk pad het Van Abbemuseum heeft bewandeld om uiteindelijk tot een van de meest inclusieve musea van Nederland te horen. 

Huiscolumnist Abdelkader Benali (schrijver en theatermaker) sluit het programma af met een reflectie op wat afgelopen uur de revue is gepasseerd.

sprekers en gasten

David Pollard

David Pollard is mede-oprichter en directeur van de Workplace Pride Foundation. De internationale Foundation vertegenwoordigt de LGBTIQ+-netwerken van meer dan 80 vooraanstaande bedrijven en organisaties en streeft naar meer inclusie op de werkvloer.

David heeft 30 jaar in het internationale bedrijfsleven gewerkt, waarvan hij zich 18 jaar bezig hield met LHBTIQ+ thema’s vanuit een internationaal maatschappelijk perspectief. David is oprichter en voormalig Global Chairman van het LGBTIQ+-werknemersnetwerk van ING. 

David heeft diploma’s in Internationale Betrekkingen en in Europese Zaken. Hij komt uit de USA en woont in Amsterdam met zijn man Michael.

Janpier Brands

Janpier Brands (Drachten, 1967) is algemeen directeur van WORM in Rotterdam. Onder zijn leiding ontwikkelde WORM zich als ‘Open City’, een experimental community space voor de productie, presentatie en distributie van alternatieve cultuur. WORM maakt met dit programma deel uit van de Rijks Basis Infrastructuur voor Cultuur (BIS). Vóór WORM werkte Janpier in Friesland en Groningen, altijd op de intersectie van populaire cultuur, educatie en innovatie. Hij heeft o.a de ‘culturele hotspot’ Neushoorn en Minerva Academie voor Popcultuur mee opgezet, was projectleider van het Actieplan Cultuurbereik in Groningen, heeft aldaar het festival New Attraction opgezet en werkte voor ESNS en Simplon.

Chantelle Rodgers

Chantelle Rodgers is directeur van Music Matters, de Rotterdamse organisatie die door het ontwikkelen van vernieuwende programma’s de muziekbeoefening door kinderen en jongeren stimuleert en ondersteunt.
Daarnaast is zij oprichter en voorzitter van de Stichting IXL Sickle Cell Awareness waar zij zich inzet voor de positieverbetering van mensen met sikkelcelziekte, een erfelijke bloedziekte die in Nederland vooral bij Zwarte mensen voorkomt. Tevens maakt zij deel uit van de Monitorcommissie Ontwikkelinstellingen van de Raad voor Cultuur. 

Samen met andere Rotterdamse culturele instellingen lanceerde zij afgelopen zomer het manifest Cultuur/Inclusief waar zij institutioneel racisme in de Rotterdamse culturele sector wil aanpakken. 

Fotograaf: Cye Wong Loi Sing (Brand New Guys)

Marleen Hartjes

Marleen Hartjes is projectleider multi-zintuiglijkheid en publieksbemiddeling bij het Van Abbemuseum in Eindhoven. In de afgelopen 12 jaar was zij o.a. verantwoordelijk voor het Special Guests programma om het museum toegankelijk te maken voor mensen met een beperking en was ze een van de initiatiefnemers en projectleiders van STUDIO i – platform voor inclusieve cultuur in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam. 

Daarnaast is ze hoofd van de opleiding Fine Arts aan Maastricht Institute of Arts. Ze is tevens lid van de raad van toezicht van Brabant C – investeringsfonds voor kunst- en cultuurprojecten in opdracht van de provincie Noord-Brabant, bestuurslid van Museum van Bommel van Dam in Venlo, advisor bij het Mondriaan Fonds, advisor art mediation bij de Rijksakademie Amsterdam en lid van de innovatiecommissie van het Cultuur Innovatiefonds van de provincie Utrecht. Voorheen was ze o.a. hoofdredacteur bij We Are Public en directeur / curator bij Kunstpodium T in Tilburg.

Raul Balai

Kunstenaar en curator Raul Balai legt zijn focus op thema’s als culturele ‘clashes’, hybriditeit, uitwisselingen en transformaties. Dat doet hij door middel van o.a. schilderen, installaties, sculpturen, fotografie, graffiti, video, illustratie en grafisch ontwerp. Hij is gefascineerd door de manier waarop het dominante historisch narratief de status quo bepaalt.

Balai is tevens actief als tentoonstellingsmaker/ontwerper en curator. Hij was in deze rol betrokken bij  de tentoonstelling Hier. voor het Rembrandthuis, was gastcurator bij CBK-Zuidoost in 2019 en is (mede)verantwoordelijk voor het ontwerp en artistieke samenstelling van de exposities bij The Black Archives.

Clayde Menso

Het webinar wordt gemodereerd door Clayde Menso.
 
Clayde Menso is algemeen directeur van Amerpodia B.V. en toezichthouder bij o.a. Nationaal Theater en Amsterdamse Hogeschool voor de Kunst. Voorheen was hij directeur-bestuurder van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en programmamanager Cultuur bij Stichting DOEN.

Abdelkader Benali

Het programma wordt afgesloten met de reflectie van Abdelkader Benali.

Abdelkader Benali is schrijver en programmamaker. Voor zijn verdiensten voor het enthousiasmeren van jonge mensen voor de literatuur werd hij onderscheiden met de Gouden Ganzenveer 2020.

De Culturele Business Dag wordt mogelijk gemaakt door ABN AMRO, Marc Noyons & Partners, Cultuur+Ondernemen en Felix Meritis.